Franchising je podnikatelská strategie založená na tom, že obchodní firma expanduje na trhu tak, že svůj úspěšný koncept prodeje poskytuje za úplatu „na klíč“ jiným nezávislým obchodním partnerům – franchisovým příjemcům.
Jedná se o vzájemně užitečné podnikatelské partnerství
Franchising nabízí pro malé a střední podnikatele podnikatelskou perspektivu a možnost založit svou vlastní existenci. Toto podnikatelské partnerství je založené na zachování právní a ekonomické subjektivity a možnosti podnikatelské seberealizace ekonomicky slabšího menšího partnera – franchisového příjemce (franchisanta). I po zapojení do franchisového systému (řetězce) zůstává vlastnictví i řízení provozovny v rukou současného majitele a nebo jím určeného manažera. Franchisový příjemce je i nadále samostatný podnikatel ve své firmě. Za podpory obchodního systému franchisového poskytovatele (franchisora) se franchisovému příjemci nabízí dostatek podnikatelské seberealizace, samostatnosti a volnosti pro realizaci podnikatelské invence a aktivit. V rámci pronajaté značky je příjemci obvykle také poskytnuta záruka exkluzivity pro určité obchodní území.
Franchisingová organizace podnikání tak - na rozdíl od velkých firemních kolosů s pobočkami - dokáže zhodnotit individuální zájem a angažovanost příjemce o prosperitu „své“ firmy, a tím i celého systému. Franchising tak i ve velkém řetězci umožňuje využívat znalost místního prostředí a těsnou vazbu na zákazníka i necenové konkurenční faktory jakými jsou šíře, flexibilita a rychlost nabídky, dodací podmínky, záruky nebo nejrůznější doplňkové služby.
Vzájemné vztahy obchodních partnerů (poskytovatele i příjemce) se opírají o oboustranný zájem o prosperitu, výhodnost a dlouhodobost. Jsou založeny na písemné smlouvě uzavírané na dobu 5 - 20 let, obsahující poměrně podrobně vymezený systém práv i povinností a dohodnutý způsob vzájemné finanční i nefinanční kompenzace.
Jedná se o vzájemně užitečné podnikatelské partnerství
Franchising nabízí pro malé a střední podnikatele podnikatelskou perspektivu a možnost založit svou vlastní existenci. Toto podnikatelské partnerství je založené na zachování právní a ekonomické subjektivity a možnosti podnikatelské seberealizace ekonomicky slabšího menšího partnera – franchisového příjemce (franchisanta). I po zapojení do franchisového systému (řetězce) zůstává vlastnictví i řízení provozovny v rukou současného majitele a nebo jím určeného manažera. Franchisový příjemce je i nadále samostatný podnikatel ve své firmě. Za podpory obchodního systému franchisového poskytovatele (franchisora) se franchisovému příjemci nabízí dostatek podnikatelské seberealizace, samostatnosti a volnosti pro realizaci podnikatelské invence a aktivit. V rámci pronajaté značky je příjemci obvykle také poskytnuta záruka exkluzivity pro určité obchodní území.
Franchisingová organizace podnikání tak - na rozdíl od velkých firemních kolosů s pobočkami - dokáže zhodnotit individuální zájem a angažovanost příjemce o prosperitu „své“ firmy, a tím i celého systému. Franchising tak i ve velkém řetězci umožňuje využívat znalost místního prostředí a těsnou vazbu na zákazníka i necenové konkurenční faktory jakými jsou šíře, flexibilita a rychlost nabídky, dodací podmínky, záruky nebo nejrůznější doplňkové služby.
Vzájemné vztahy obchodních partnerů (poskytovatele i příjemce) se opírají o oboustranný zájem o prosperitu, výhodnost a dlouhodobost. Jsou založeny na písemné smlouvě uzavírané na dobu 5 - 20 let, obsahující poměrně podrobně vymezený systém práv i povinností a dohodnutý způsob vzájemné finanční i nefinanční kompenzace.